На сьогоднішній день законодавчо закріплено, що перевірити роботодавця на дотримання норм трудового законодавства можуть:

1) інспекції з питань праці;

2) органи місцевого самоврядування;

3) фіскальна служба.

Але, на практиці, ситуація дещо інша: такі повноваження є лише у Державній інспекції України з питань праці та її територіальних органів (у інспекцій з праці).

Це все пояснюється тим, що зміни в закони вже вступили в силу, але новий порядок проведення перевірок, який буде встановлювати процедуру проведення таких перевірок ще не прийнятий, хоч і знаходиться на стадії активного обговорення і узгодження, також не затверджена і не оприлюднена на офіційному веб -сайті уніфікована форма акта.

Тому, поки такий порядок не прийнятий, ми, також як і перевіряючі, користуємося старим, але чинним порядком № 390, який регламентує процедуру проведення перевірок Держпраці і робимо висновок, що органи місцевого самоврядування не можуть перевірити роботодавця на дотримання норм трудового законодавства.

Що стосується перевірок трудових відносин ДФС: тут є деякі розбіжності:

В кінці січня ДФС в ЗІР (категорія 103.26) нагадали, що мінімальна зарплата є державною соціальною гарантією, обов’язковою на всій території України для підприємств усіх форм власності і господарювання.

При цьому ст. 35 Закону України «Про оплату праці»: контроль над дотриманням законодавства про оплату праці можуть здійснювати і ГФС ( «Контроль за дотриманням законодавства про оплату праці здійснюють … органи доходів і зборів»).

Ґрунтуючись на цих нормах, ДФС вважає, що має право здійснювати контроль за нарахуванням зарплати, утриманням з її розміру ПДФО шляхом проведення перевірок відповідно до ПКУ на підставі повідомлень Пенсійного фонду ДФС і Держпраці про роботодавців-порушників відповідно до Порядку обміну інформацією про відомості, які містять ознаки використання праці неоформлених працівників і порушення законодавства про працю.

Але на сьогоднішній день цей порядок не прийнятий, оприлюднений тільки його проект.

Слідом за цією інформацією 14.02.2017 року вийшов Лист ДФС, в якому ДФС зроблено висновок, що питання трудових відносин не відноситься до компетенції ДФС, а знаходиться в правовому полі Міністерства соціальної політики України.

Якщо враховувати, що інформація, розміщена в «ЗІР», містить загальну позицію ДФС із застосуванням норм податкового законодавства без урахування особливостей конкретного платника податків та специфіки конкретних ситуацій. А, значить, не є податковою консультацією в розумінні глави 3 «Податкова консультація» ПКУ і не викликає правових наслідків, передбачених ст. 53 ПКУ. (Лист ДФС від 30.09.2015 р № 20716/6 / 99-99-10-03-02-15)

З усього цього логічно зробити висновок, що ДФС не наділено повноваженнями проводити перевірки трудових відносин, а, значить, не має права перевіряти зарплати не нижче мінімальних.

Comments

comments

Share This