Уявімо саму звичайну робочу ситуацію: є необхідність придбати, наприклад, для внутрішніх потреб товар. Питання у виборі постачальника делеговане співробітнику Х.
В ідеальному світі співробітник Х, виконуючи свою трудову функцію, запитує комерційні пропозиції мінімум у десятка компаній і за критеріями вартості / умов поставки обирає найбільш вигідну для компанії пропозицію.
У реальному світі, як свідчить практика, ситуація досить часто складається інакше, тому що співробітник Х за свою роботу хоче отримати крім своєї заробітної плати ще й «бонус» від постачальника, з яким підписано договір.
Такий бонус і носить поширену назву «відкат».
Бізнес, побудований на відкатах, іноді дає дійсно швидкий старт в порівнянні з чесним бізнесом. Але з часом цей відрив скорочується і ситуація кардинально змінюється.
З іншого боку, Ви, як власник компанії, не захищені від недобросовісних менеджерів, навіть якщо Ви прихильник прозорої моделі ведення бізнесу.
Очевидними ознаками того, що на підприємстві працюють недобросовісні працівники, які отримують від контрагентів відкати є те, що Ваша компанія вже давно закуповує товари не за ринковими цінами, а реалізує продукцію тільки кільком великим клієнтам, які отримують максимально можливі знижки або у Вас контрагенти зі занадто широким списком товарів або послуг, що поставляються або закуповуються у Вас.
Боротися з відкатами можна і потрібно. Варіантів безліч. Наведемо 2 найбільш ефективних на нашу думку варіанти контрольних заходів, які необхідно включити в процедуру узгодження договорів:
- організувати в компанії процедуру перевірки роботи з відбору постачальників шляхом порівняння умов закупівлі за ціною і обсягом з умовами попередніх закупівель у того ж контрагента або інших постачальників;
- організувати формування кожним менеджером всіх комерційних пропозицій в бланк альтернатив на кожну закупівлю. При цьому постачальників має бути не менше трьох, кожен з них повинен відповідати затвердженим Вами вимогам. Далі цей бланк альтернатив аналізується відповідальним співробітником на предмет обґрунтованості вибору.
При цьому враховуйте, що обидва варіанти ефективні, але ефективні тільки на етапі укладання договору.